Stworzymy prosty skrypt, który umożliwi wyświetlanie na ekranie pkt. zdrowia naszej postaci
W tym celu w panelu z folderami utwórz nowy skrypt (ppm> Create> C# script) i nazwij go HP.
Otwórz go poprzez dwukrotne kliknięcie.
Przed Tobą ukaże się taki kod:

using System.Collections;
using System.Collections.Generic;
using UnityEngine;

public class HP : MonoBehaviour
{
    // Start is called before the first frame update
    void Start()
    {
        
    }

    // Update is called once per frame
    void Update()
    {
        
    }
}
  • using UnityEngine; – są to biblioteki dodawane automatycznie przez Unity przy tworzeniu skryptu, bez nich kod nie będzie działać.
  • MonoBehaviour – podstawowa klasa dla Unity.
  • void Start – wszystko co umieścimy między tymi klamerkami {} wykona się wraz z wciśnięciem przycisku play.
  • void Update – wszystko co umieścimy między tymi klamerkami {} będzie się wykonywać co klatke.

By stworzyć nasze hp wystarczy stworzyć nową zmienną.
Zmienne dodajemy przed void Start.
Jest kilka rodzajów zmiennych na tę chwile wystarczy Ci kilka:

  • int – przypisujemy do niej wartości całkowite 1, 2, 20, 12112, itd.
  • float – możemy przypisać jej wartości zmiennoprzecinkowe 0,1 0,05 itd.
  • bool – przechowuję wartość True or False (prawda fałsz)

My wykorzystamy zmienna int i będzie ona wyglądać tak:

int hp;

Teraz w funkcji start zdeklarujemy wartość naszej zmiennej. Czyli ustawimy ile hp ma mieć nasza postać.

hp = 100; //pamiętaj, że na końcu zawsze musi być średnik!

I to tyle, teraz po dodaniu naszego skryptu do postaci będzie ona mieć 100hp (aby dodać skrypt przeciągnij go do postaci lub kliknij na postać po czym w panelu Inspector kliknij Add Component i wpisz „hp” lub nazwę skryptu, którego szukasz.)

Teraz zajmiemy się tym by ilość pkt zdrowia wyświetlała się na ekranie.
Z zakładki GameObject wybierz UI a następnie Text.

Dodawanie Textu do sceny


W Hierarchy pojawią Ci się trzy elementy „Canvas” „Text” i „EventSystem”.


Kliknij na Text a następnie wciśnij F na klawiaturze.
Teraz możesz swobodnie ustawić, w którym miejscu będą wyświetlać się pkt. zdrowia.


W panelu Inspector pojawi się „Rect Transform” kliknij na mały kwadracik, który się tam znajduje a następnie wybierz, w którym miejscu ustawiłeś Text. (jeśli ustawiłeś Text w prawym dolnym rogu wybierz kwadrat, który wskazuje na prawy dolny róg)

Wybieranie miejsca dla Textu

Teraz do naszego skryptu Hp musimy dodać bibliotekę umożliwiającą wyświetlanie wartości zmiennej zamiast tekstu.

using System.Collections;
using System.Collections.Generic;
using UnityEngine;
using UnityEngine.UI; //to ta biblioteka dodajemy ją zaraz pod poprzednimi

Teraz pod zmienną hp musimy zrobić coś takiego:

public Text Hp;

To pozwoli nap przypiąć nasz text do skryptu w panelu Inspecotra.

W void Update dodajemy między klamerkami {} dodajemy:

Hp.text = hp + "hp" // pierwsze hp to nazwa naszej zmiennej + "hp" to to co ma znaleźć się za cyferkami zamiast "hp" możesz napisać zdrowie lub co tylko chcesz.

Zapisz skrypt a następnie wybierz swoją postać. Teraz z panelu Hierarchy przeciągnij „Text” do pola „Text” w Inspektorze swojej postaci.

Tutaj przeciągnij Text

Teraz po wciśnięciu play w miejscu, w którym ustawiłeś Text będzie wyświetlana aktualna ilość hp naszej postaci.

Cały kod:

using System.Collections;
using System.Collections.Generic;
using UnityEngine;
using UnityEngine.UI;


public class HP : MonoBehaviour
{
    int hp;
    public Text Hp;
    // Start is called before the first frame update
    void Start()
    {
        hp = 100;
    }

    // Update is called once per frame
    void Update()
    {
        Hp.text = hp + "hp";
    }
}

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *